Recension av Wyvern (1994)

År 1994, året efter det att Magic The Gathering släpptes så släppte företaget US Games Systems spelet Wyvern. Spelet, med en hel del inslag från Magic, utspelar sig i drakarnas värld där varje spelare kontrollerar en drakarmé med syfte att slå ut sin motståndares armé. Det finns dock en liten hake, och det är att dessa drakar inte jobbar gratis utan vill ha betalt i guld för att göra som du säger. Med andra ord behöver du guld (typ mana) för att de ska göra det du vill och helt enkelt slåss för dig. Innan spelet gick i graven och försvann så släppte man även två expansioner, samt en tredje expansion 1997 vid namn "Kingdom Unlimited" som dock mest var en re-print av kort från de tidigare expansionerna med lite ändringar i text, regler osv.

Skaparen bakom spelet, Mike Fitzgerald, började intressant nog efter att Wyvern lagts ner jobba på Wizards of the Coast (skaparna av Magic The Gathering) och har där bland annat varit med och släppt spelen Nitro (ett Wrestling-kortspel...) och X-Men samlarkortspelet. Utöver detta jobbade han även på Pokemon USA och hade hand om de starterdecks som släpptes vid varje ny Pokémon expansion.

En rolig grej med Wyvern är att samtidigt som Wyvern släpptes så släppte även Wizards of the Coast sin femte expansion vid namn Fallen Empires. Dessa kort trycktes i samma fabrik som just Wyvern, och under en kort men ack så beständig tid så hände något i printprocessen som gjorde att Magic-kort trycktes med Wyvern-baksida istället för sin vanliga. Dessa kort hamnade således i starterdecks av Wyvern (likt denna vi ska titta på idag), och då dessa blev en sorts kombination av båda spel så anses de väldigt eftertraktade (då det inte finns så många) och de som finns säljs idag för så mycket som 25.000kr (!). Om vi får ett sådant kort eller inte återstår att se; för det ska vi nämligen kolla på nu när vi tittar närmare på Wyvern och korten samt går igenom hur spelet fungerar!