Recension av Redemption (1995)

Om vi stannar kvar vid det här med mörka och hemska teman på spel så tror jag nog att de allra flesta uppskattade det på ett eller annat sätt, kanske ännu mer om du tidigare spelat mycket rollspel. Det var dock inte alla som uppskattade det…och en som verkligen inte uppskattade var en man vid namn Rob Anderson i USA. Under början av 90-talet, runt tiden då Magic The Gathering släpptes jobbade han på ett amerikanskt företag vid namn Cactus Services Inc vars affärsidé var att hjälpa personer att få sina spel ut på marknaden genom att ragga pengar, hitta investerare osv.

Rob, som hade börjat se mer och mer av dessa mörka dystra teman på spelen satte sig ner en kväll ner och pratade med sin fru och diskuterade om alla dessa hemska spel (gissar att han troligen syftade mest på Magic the Gathering) verkligen var bra för deras barn att se och utsättas för? Föga förvånande blev det ett rungande nej på den frågan…

För att bättre förstå fortsättningen på denna historia så är en annan ganska viktig detalj att Rob och hans fru var djupt kristna och då de har lovat att uppfostra sina barn med såväl kärlek och förmaning från Gud, så var de tillgängliga kortspelen på marknaden helt enkelt ett big no no. Och detta förstod dessutom Rob att han och hans fru inte var ensamma om att känna..

Frågan var ju dock, hur skulle man lösa det här? Spel var ju i grund och botten roligt, men hur ska man göra med för att undvika det klassiska mörka temat men ändå behålla känslan av ett klassiskt samlarkortspel? Då slog det honom; skapa ett kortspel baserat på Bibeln och dess historier! Denna idé skulle på så sätt även kombinera det roliga med kortspel med att man faktiskt blev lite allmänbildad på köpet…win-win!

Sagt och gjort, Rob började att skissa på det nya spelet som från början skulle kombinera kortspel med tärningar, en idé som lades ner och fokus blev istället på att designa korten enligt de element som t.ex. Magic också hade, som trots hemskheterna på korten ändå hade visat sig vara ett vinnande koncept.

I december 1994 var spelet klart, testat osv. men inget spelföretag nappade på idéen. Istället fick Rob och hans kollegor själva ragga pengar från andra investerare vilket tydligen gick som en dans för redan i Januari 1995 hade de fått ihop 600.000 dollar vilket var det som behövdes, och redan samma sommar så släpptes så äntligen spelet som fick namnet Redemption, som helt enkelt betyder att rädda eller att bli räddad ifrån synd och ondska, vilket låter ganska passande. I samband med detta bytte bolaget även namn till Cactus Game Design, som än idag en av USAs största tillverkare av kristna bräd- och kortspel.

Spelet fick en riktig rivstart och blev extra populärt hos kristna målgruppen, men även bland andra nyfikna spelare. Efter detta har spelet fortsatt att säljas och påvisa succé år efter år, och har sedan 1995 släppt en ny expansion till spelet varje år. Detta gör att spelet intressant nog är världens äldsta samlarkortspel som fortfarande existerar, endast slaget av Magic The Gathering som även de släpper nya expansioner med jämna mellanrum.

Så, med detta sagt så är det nu dags för oss att ge oss in i Bibelns värld och se hur bra den här kombinationen av kortspel och Gud är, något rätt verkar de ju faktiskt ha gjort?…Låt oss kolla!